استفاده از مولکول DNA به جای مواد شیمیایی در سنسور گلوکز

 یک تیم از دانشجویان بیولوژی در دانشگاه علوم و تکنولوژی میسوری یک سیستم  جدید بیولوژیکی را برای تشخیص مقدار قند ( سنسور یا نشانگر قند) طراحی کردند که در آن از مولکول DNA استفاده شده است. آنها امیدوارند این سیستم در آینده برای مانیتورینگ قند خون با قیمت نازل در اختیار بیماران دیابتی قرار گیرد.

آنها با جاسازی قطعه ای از DNA در یک باکتری یک سیستم بیولوژیکی جدید برای تشخیص قند خون ابداع نمودند. آنها یک قطعه ی DNA طراحی شده را به یک  باکتری وارد کرده و توانستند تغییر اسمولارتیه را بر اثر وجود گلوکز تشخیص دهند. در این تحقیق دانشجویان از گونه ی غیربدخیم باکتری Ecoli استفاده نمودند و ژنی را طراحی کردند که به باکتری توانایی تشخیص قند ساده ی گلوکز را به حالت محلول می دهد. باکتری در حضور قند نور زرد از خود منتشر می کند، هر چه غلظت گلوکز بالاتر باشد میزان تابش نور بیشتر می شود.

تیم تحقیقاتی دکتر Shannon مبنای جدید علمی را پایه گذاری کردند که هزینه های مانیتورینگ قند خون را در افراد دیابتی بسیار کاهش خواهد داد. در آینده در این سیستم با تغییر ژن فلورسانس به ژنی که در برابر غلظت های مختلف گلوکز تغییر رنگ می دهد می توان از آن در تولید نوارهای اندازه گیری قند برای افراد دیابتی استفاده کرد، برای مثال چنانچه قند در محدوده ی طبیعی باشد نوار برنگ سبز و چنانچه بیش از مقدار نرمال باشد برنگ زرد و اگر قند خون بسیار بالا باشد به رنگ قرمز در می  آید.

دکتر Shannon می گوید: همه ی کار خلاصه می شود در طراحی DNA مورد نظر و قرار دادن آن درون یک باکتری و طراحی نوارهای سنجش قند.

این نوارها نسبت به نوارهای قند فعلی که با استفاده از مواد شیمیایی ساخته می شوند بسیار ارزانتر خواهند بود.

در آینده با تحقیقات بیشتر ژن تولید انسولین به این سیستم افزوده می شود و در پمپ های انسولین استفاده خواهد شد تا هنگامیکه مقدار گلوکز از حد خاصی بالاتر رود تولید و ترشح انسولین آغاز شود.

منبع: www. medicalxpress.com